Hvis du finder jorden kedelig, så kom med os for vi skal i sommerhus.

Monday, May 10, 2010

Læring ha ha ha, læring og bygning.

http://www.youtube.com/watch?v=sckY7cmmkOU

En video af Gever Tulley. Hans kursus hænger selvfølgelig sammen med Papert og Logo programmering. Gennemgangen går sådan her 1) De går væk fra præfabrikerede materialer. 2) De går væk fra opskrifter. Denne udvikling er baseret på hvad der fungere, hvor de får de bedste resultater. Pointen han når frem til er, at den bedste læring er en læring hvor børn ikke kender resultatet på forhånd. Den anden pointe han kommer med, den følger direkte fra den første er; skab et meningsfuldt miljø og læring vil komme af sig selv.

Begge disse pointer har dybe metafysiske implikationer (hvis man må sige sådan noget). De handler bege om involvering i verden og de handler begge om en åbning af verden. Det som man som uddanner og tænker må forstå, hvis man vil tænke disse koncepter i forhold til hvad der foregår i skoler og undervisning i det hele taget (universitetet er åbenlyst med her og vi kan endda med rette tale om, at de er dem der mindst har forstået, især forestillingen om, at man skal have et meningsfuldt sted at lære) så må man huske på, at også de traditionelle måder at lære på, er omgang med verden. Pointen drejer sig nærmere om, at de enten ikke selv ved det, benægter det, eller forsøger at afmontere en åben verden, dvs. afmontere, at den viden der produceres går 'amok'. Modsætningen er altså ikke at disse børn lærer ved at omgås verden, det gør alle børn, modsætningen er påstanden om, at det er denne omgang med verden der rent faktisk er forudsætningen for læring og at det er godt for børn, hvis de for det første er i miljøer der hævder et levende miljø netop fordi en del, en stor og central del af videns produktion (forhold til viden) er, at skabe miljøer, skabe omgange med verden. Opskrifter, forudgivede materialer og forudgivede mål er alle sammen fine nok, men en nødvendig del af videns produktion er, at kunne skabe sådanne ting selv og det er ganske enkelt en forkert indgang til problemet hvis man forestiller sig, at de kan adskilles... eller lad os hellere sige, de adskilles ikke og netop derfor er der virkelig ingen grund til, at forsøge at adskille dem.

No comments:

Post a Comment